اخبار

دگرگونی های بدن پس از ترک سیگار

دگرگونی های بدن پس از ترک سیگار
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
سیگار چه بلاهایی سر بدن شما می آورد اتفاقات لحظه به لحظه  پس از ترک سیگار را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم با ما همراه باشید

کارخانجات تولید سیگار در آلمان باید از این پس روی بسته‌های سیگار تصاویر هولناک از اعضای بیمار و فاسد شده بدن بر اثر مصرف سیگار و نوشته‌های هشداردهنده چاپ کنند.

 

هدف از این اقدامات که قرار بوده از روز گذشته (جمعه) آغاز شود، تشویق سیگاری‌ها به ترک اعتیاد است.

تصویرهای هولناکی چون ریه‌ای فاسد، گلویی که دچار سرطان شده و تغییر شکل یافته یا پاهایی که مبتلا به قانقاریا هستند روی بسته‌های سیگار جای خواهند گرفت و هشداری درباره پیامدها و مضرات مصرف سیگار برای سیگاری‌ها خواهند بود.

این هشدار که در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا متداول است در آلمان نیز اجرایی می‌شود و به خصوص پیامی برای سیگاری‌های جوان خواهد بود تا اقدام به ترک این ماده دخانی مضر و مرگبار کنند.

به گزارش دویچه‌وله، هشدارهایی که قرار است روی پاکت‌های سیگار منتشر شوند و خطرات استعمال دخانیات را بازگو کنند، جملاتی نظیر «سیگار کشیدن به سرطان ریه می‌انجامد» یا «کشیدن سیگار می‌تواند مرگ‌آور باشد» را در بر می‌گیرند.

با ترک سیگار چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

20 دقیقه پس از آخرین سیگار، فشارخون و ضربان قلب به حال عادی باز‌می‌گردند. نیکوتین موجود در سیگار اعصاب سمپاتیک را تحریک می‌کند. این اعصاب ضربان قلب و فشارخون را بالا می‌برند و بدن را در حالت تحریک شده و آماده فرار قرار می‌دهند.

با توقف 12 ساعته کشیدن سیگار، مونوکسید کربن خون کاهش پیدا می‌کند و به اندازه طبیعی می‌رسد. در مقابل اکسیژن خون بالا می‌رود. مونوکسید کربن بخشی از دود سیگار است که وارد گردش خون می‌شود و از جذب اکسیژن توسط سلو‌ل‌های خونی جلوگیری می‌کند.

دو روز پس از آخرین سیگار، کارآیی حس چشایی و بویایی بهتر می‌شود چون دود سیگار این دو حس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سه روز پس از آخرین سیگار ریه‌ها آرامش پیدا می‌کنند و نفس کشیدن راحت‌تر می‌شود. حال دیگر نیکوتین در بدن نیست و در نتیجه نشانه‌های ترک سیگار شدید می‌شوند. از جمله این نشانه‌ها سردرد، تهوع یا گرفتگی عضلات است. بالا رفتن یکباره اشتها، افسردگی و ترس هم گاه از دیگر نشانه‌های ترک سیگار هستند.

چند ماه پس از آخرین سیگار، گردش خون بهبود پیدا می‌کند. ظرفیت شش‌ها برای جذب اکسیژن تا 30 درصد بالاتر می‌رود. سرفه‌های خشک کمتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند پرز‌های درون شش‌ها که مولکول‌های خارجی را جذب و دفع می‌کنند دوباره رشد کرد‌ه‌اند.

یک سال پس از ترک سیگار ضریب خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. 10 سال بعد احتمال مرگ در اثر سرطان ریه 50 درصد کمتر از افراد سیگاری است. پس از 15 سال احتمال ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق به اندازه فردی است که هرگز سیگار نکشیده است.

ایسنا،

۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید