اخبار

گیاه چای کوهی در درمان و پیشگیری از سرطان تخمدان موثر است

گیاه چای کوهی در درمان و پیشگیری از سرطان تخمدان موثر است

 

یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد گیاه چای کوهی اثر بازدارندگی قابل توجهی بر روی سلولهای سرطانی تخمدان دارد.

 نتایج این پژوهش ثابت کرد گیاه چای کوهی می تواند یک گزینه مناسب به عنوان طب مکمل برای درمان سرطان تخمدان با عوارض جانبی محدود باشد و اثر قابل توجه این گیاه بر روی سلولهای سرطان تخمدان نشان داد که ترکیب اولئیک اسید در چای کوهی در سلولهای سرطانی تخمدان باعث مرگ سلولهای سرطانی می شود.

بر پایه نتایج این طرح تحقیقاتی که تحت عنوان "شناسایی و بررسی سمیت سلولی ترکیبات شاخص موجود در فراکسیونهای فعال عصاره کلروفرمی اندام هوایی Stachys lavandulifolia در رده سلولی سرطانی تخمدان انسانی" توسط دکتر  لیلا حسین زاده و دکتر مسعود مدرسی در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد مشخص گردید گیاه چای کوهی بدلیل داشتن ترکیب اولئیک اسید اثر بازدارندگی قابل توجهی بر روی سلولهای سرطانی تخمدان دارد.

گفتنی است گیاه چای کوهی از گیاهان پرمصرف در ایران می باشد که دارای خواص دارویی مختلفی از جمله بهبود درمان تومورهای ناحیه تناسلی زنان و زخم های سرطانی است که در این پژوهش اثر ترکیبات مختلف مستخرج از عصاره این گیاه بر روی سلولهای سرطانی تخمدان انسانی مورد بررسی قرار گرفت .

طی این تحقیق با استفاده از حلال کلروفرم عصاره اندام هوایی این گیاه استخراج شده و 19ترکیب خالص از این عصاره جدا شد و از بین این ترکیبات ، ترکیب اولئیک اسید دارای اثرسمیت قابل توجهی بر روی این سلولهای سرطانی داشته و ثابت شد استفاده از این ترکیب در غلظت 80 نانوگرم بر میلی لیترمنجر به مرگ بالغ بر 50 درصد از سلولهای مورد استفاده شد.

 نتایج این مطالعه می تواند به عنوان یک نقطه آغاز برای بررسی های تکمیلی بر روی اثرات ضد سرطانی این گیاه از مرحله آزمایشگاهی تا مرحله بالینی باشد و می توان با استفاده از نتایج این طرح و انجام مطالعات حیوانی و بالینی احتمال امکان استفاده از این گیاه به عنوان درمان مکمل مؤثر و کم عارضه برای سرطان تخمدان را قوت بخشید.

همچنین، با توجه به اینکه مکانیسم درمان در انواعی از سرطان مشابه می باشد، میتوان اثربخشی این ترکیب را در درمان انواع مشابه سرطان بررسی کرد. 



 
 
۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ۱۱:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید